Memur-Sen, kamu görevlileri ve emeklilerinin 2026-2027 yıllarında alacakları zam oranları ve diğer mali-sosyal hakların görüşüleceği 8. Dönem Toplu Sözleşme süreci öncesinde zam tekliflerini açıkladı. 2026 yılı için kümülatif yüzde 88, 2027 yılı için ise kümülatif yüzde 46 zam oranı teklif eden sendika, kamu çalışanlarının taleplerini kamuoyuyla paylaştı.
Memur-Sen Genel Merkezi’nde gerçekleştirilen basın açıklamasına Memur-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, Yönetim Kurulu Üyeleri, bağlı sendikaların genel başkanları ve davetliler katıldı. Yalçın, konuşmasına Eskişehir’de çıkan orman yangını sonucu hayatını kaybeden orman çalışanları ile AKUT gönüllerine rahmet dileyerek başladı. Ardından memurların maaş ve ücretlerinin açlık ve yoksulluk sınırı arasında sıkıştığını, gelir dağılımı adaletinin temelden sarsıldığı bir süreç yaşandığını belirtti.
Faiz yükünün arttığı, vergi matrahlarının olması gerekenden daha düşük belirlendiği, enflasyonu azaltmak amacıyla sabit ücretlinin baskılandığı ve zorunlu giderlerin etiketlere günlük yansıdığı bir dönemden geçildiğini ifade eden Yalçın, “Geçmiş 2 yıllık süreçte yaşananların, gelecek 2 yılda yaşanmaması için masadan beklentilerin haklı olarak arttığı bir zemindeyiz. 7. Dönem Toplu Sözleşme’de genele yönelik kısımda uzlaşma sağlayamadık. Mutabakatsızlıkla sonuçlandı. Tüm ısrarlarımıza rağmen kamu işvereni teklifini yükseltmedi. Enflasyon hedefinin altında sunduğu teklife razı olmadık. Zorunlu olarak hakeme başvurduk. Hakemin noter usulü onayladığı rakamlar nedeniyle 2 yıldır maaşlarımız baskılandı, gelir kayıplarımız artarak devam etti. Bu olumsuz tabloyu tersine çevirmek, emekçinin hakkını teslim etmek için toplu sözleşme masası son derece önemli. Maaş ve ücretlerin hayal ürünü enflasyon hedeflerine göre artırılması nedeniyle bugün olması gerekenden uzak bir konumdayız. Merkez Bankasının enflasyon hedefi 2012’den itibaren %5 olarak belirlendi ve 13 yıldır hiç tutmadı. 2024 yılında kamu işvereni, %33 enflasyon hedefine rağmen 15 + 10 teklif etti, oysa enflasyon %45 çıktı. 2025’te enflasyon beklentisi %15 olarak kayıtlara geçti, hakem 6 + 5 puan artışına karar verdi, yıl sonunda enflasyonun %30 olması bekleniyor. Maaş ve ücret artışları hem tahmin edilen hem de gerçekleşen enflasyona yenildi, verilen zamlar enflasyon karşısında 2-3 ay ancak dayanabildi. Kısacası hayallere göre zam yapıldı, gerçekler ise memurlarımızın cebini yaktı.” dedi.
Ali Yalçın: “8. Dönem Toplu Sözleşme Bir Fırsattır”
Yalçın, kamu işvereni ve hakem heyetine defalarca uyarılarda bulunduklarını belirterek, kamu işvereninin enflasyon hedefini piyasa gerçeklerine göre belirlemesi gerektiğini vurguladı. “Devlet alacaklarına yeniden değerleme oranıyla yüksek artış yapıyorsa, vereceği zamda da aynı anlayışı benimsemelidir. Kendine cömert, çalışana cimri olmamalıdır. Maaş ve ücretleri artırmak kadar enflasyonu düşürmek de hayati önemdedir. Ancak bunu emekçiyi ezerek yapmak ne Türkiye’nin bütçesine ne de gücüne yakışır. Devlet piyasayı canlandırmak istiyorsa parayı tavana değil tabana vermelidir. Bunun yolu memurun durumunu düzeltmekten ve gelir dağılımında adaleti sağlamaktan geçer. 8. Dönem Toplu Sözleşme bunun için bir fırsattır.” ifadelerini kullandı.
“Masanın Aralıksız İşletilmesi Gerekir”
Kamu personel sistemindeki çarpıklıklara dikkat çeken Yalçın, 8. Dönem Toplu Sözleşme tekliflerinin önemli bir kısmının bu sorunların çözümüne yönelik olduğunu söyledi. Görev aylığı ile emekli aylığı arasındaki orantısızlığın hem çalışan hem emekli kesimde huzursuzluğa yol açtığını ifade eden Yalçın, “Öğretmeninden hemşiresine, şoföründen imamına kadar tüm kamu görevlileri görev aylığı ile emekli aylığı arasındaki makastan şikayetçi. Seyyanen zam da emekli aylığına dahil edilmediği için makas daha da açıldı. Memurun tüm gelirleri emekli keseneğine tabi olmalı, emeklilik eziyete dönüşmemeli. Seyyanen zamlar emeklilere yansıtılmalı.” dedi.
Ayrıca geçen toplu sözleşmede tutanak altına alınan, ancak henüz hayata geçirilmeyen harcırah, yiyecek yardımı, 1. derece 3600 ek gösterge gibi maddelerin yıl sonuna kadar yasalaşması gerektiğini belirtti. “Yasa çok sorunlu. 4688 sayılı Kanun başta olmak üzere mevzuatta eksiklikler var. Sosyal taraflar olarak Bakanlık ile görüşmeler yaptık ama istenen adımlar atılmadı. Aynı sorunlarla yeni toplu sözleşme masasına oturuyoruz. Kanun esnetilmeli ve yasa dayatmalarından kurtulmalıyız. Masanın aralıksız işletilmesi lazım.” diye konuştu.
Memur-Sen’in Zam ve Diğer Mali Talepleri
Yalçın, Memur-Sen’in toplu sözleşmeye taşıyacağı talepleri şöyle sıraladı:
Enflasyon farkının, dönemsel artışı geçtiği aydan itibaren 2 puan artırımlı ödenmesi,
Toplu sözleşme ikramiyesinin aylık 2.925 TL olarak verilmesi,
Kamu görevlilerine aylık 17.600 TL kira yardımı,
3600 ek göstergenin 1. dereceye gelenlere verilmesi,
Eş yardımının 11.710 TL’ye, çocuk yardımının 2 çocuk için 5.850 TL, 3 ve üzeri çocuk için 8.780 TL’ye çıkarılması,
Dini bayramlarda kamu görevlileri ve emeklilere 23.410 TL ikramiye,
Gelir vergisinin %15’e sabitlenmesi,
Kamu görevlilerine ilave 1 derece verilmesi,
2005’te çıkarılan disiplin cezası affının yeniden getirilmesi,
Görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavlarının düzenli yapılması,
Doğum yardımının 11.710 TL, evlenme yardımının 55.600 TL, ölüm yardımının iki kat olarak ödenmesi,
Giyecek yardımının yıllık 17.600 TL, yiyecek yardımının günlük 235 TL olarak verilmesi,
Kıdem aylığı göstergesinin 100’e çıkarılması, 25 yıllık süre sınırının kaldırılması,
Merkez-taşra ayrımı olmadan tüm kamu görevlilerine servis hizmeti sağlanması,
Ücretsiz kreş hizmeti sunulması veya kreş hizmeti verilemeyen yerlerde her çocuk için 8.780 TL kreş yardımı,
Ücretli doğum izninin 60 haftaya çıkarılması, süt izin sürelerinin artırılması,
Engelli kamu görevlilerine yönelik erişilebilirlik ve pozitif yükümlülüklerin hayata geçirilmesi,
Ek ödeme oranlarının artırılması,
Yardımcı hizmetler sınıfındaki personelin teknik ve genel idari hizmetlere geçirilmesi,
Mühendis ve teknik hizmetler sınıfı personelinin ek ödeme ve özel hizmet tazminatı puanlarının yükseltilmesi,
İdari kadrolardaki mali hakların yeniden düzenlenmesi, makam ve görev tazminatı verilmesi, sorumluluk ilavesi,
Fazla çalışma ve harcırah ödemelerinin emeğin gerçek değeri üzerinden yapılması,
Emekli kamu görevlilerinin mali haklarının iyileştirilmesi, görev ve emekli aylıkları arasındaki makasın kapatılması,
Uluslararası normlarla uyumlu örgütleme, toplu pazarlık ve grev hakkını içeren 4688 sayılı Kanun’un hayata geçirilmesi.
2026-2027 Zam Teklifi: Yüzde 88 ve 46
Yalçın, Kamu İşveren Heyeti’ne sunacakları zam teklifini açıkladı.
2026 yılı için; ilk altı ay %25 zam + 10.000 TL taban aylığı, ikinci altı ay %20 zam ve %10 refah payı olmak üzere toplam kümülatif yüzde 88 zam talep edildi.
2027 yılı için ise; ilk altı ay %20 zam + 7.500 TL taban aylığı, ikinci altı ay %15 zam olmak üzere kümülatif yüzde 46 zam istendi.
Bu teklifler doğrultusunda, sendika üyesi bekar en düşük kamu görevlisi maaşının 2026 Ocak ayında 74.930 TL’ye ulaşması hedefleniyor.
Toplu sözleşme için genel toplu sözleşmede 171, hizmet kollarında 785 madde olmak üzere toplam 956 teklif hazırlandı. Yalçın, sürecin kamu görevlileri, emekliler ve ülke için hayırlı sonuçlar getirmesini diledi.
Basın toplantısı sonrası teklifler, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Işıkhan ile Bakan Yardımcısı Faruk Özçelik’e teslim edildi.