Proje Okulları Artık İki Başlıkta Değerlendirilecek
Millî Eğitim Bakanlığı, proje okullarına dair yeni yönetmeliğini yayımladı. Yönetmelikle birlikte proje okulları artık “özel program uygulayan okullar” ve “özel proje uygulayan okullar” olarak iki ayrı başlıkta değerlendirilecek. Bu ayrım, okulun eğitim yaklaşımına ve yürüttüğü projelere göre belirlenecek.
Yönetmelik; ulusal ya da uluslararası düzeyde proje yürüten, özel temalı programlar uygulayan ve Bakanlık protokolleriyle açılan resmî örgün eğitim kurumlarının hangi koşullarda “proje okulu” olabileceğine dair tüm esasları kapsıyor.
Özel Program Uygulayan Okulların Kapsamı
Bu okullarda, belirli alanlarda uzmanlaşmaya yönelik eğitim programları uygulanacak. Bilim, teknoloji gibi disiplinlerde yoğunlaşan müfredat; klasik sistemden farklı olarak alanın ihtiyaçlarına göre özgün şekilde tasarlanacak.
Okullar; en az 20 derslik, yeterli sayıda atölye, laboratuvar, sanat ve müzik derslikleri, spor salonları, açık spor alanları, zenginleştirilmiş kütüphane (Z-Kütüphane), kız-erkek ayrı pansiyonlar, lojman ve konferans salonu gibi fiziki donanımlara sahip olacak.
Her sınıf düzeyinde en fazla 4 şube açılabilecek ve bir şubedeki öğrenci sayısı 24’ü geçemeyecek. Danışman öğretmenler her şubede en az 8 öğrenciye bir oranla atanacak. Bu sayede öğrenci takibi daha bireysel yapılabilecek.
Okul AR-GE Birimi ve Danışma Kurulu Zorunlu Hale Geldi
Tüm özel program uygulayan okullarda, okul müdürünün başkanlığında en az 3, en fazla 6 öğretmenden oluşan bir AR-GE birimi kurulacak. Bu birim; proje üretimi, ölçme-değerlendirme, izleme ve öğretim faaliyetlerini desteklemek amacıyla aktif çalışacak.
Elde edilen ürünler, fikri ve sınai mülkiyet kapsamında tescillenebilecek, pazarlanabilecek. Ayrıca, okulun bulunduğu ildeki belediye ve ticaret–sanayi odalarından temsilcilerle danışma kurulu oluşturulabilecek.
Bu okullara öğrenci kabulü için iki şart öne çıkıyor:
Merkezi sınavda Türkiye genelinde %1’lik başarı diliminde yer almak
Okul veya Bakanlık tarafından yapılacak özel sınavda başarı göstermek
Özel Proje Uygulayan Okullar Ne Sunacak?
Bu okullarda odak, öğrencilerin araştırma, problem çözme ve proje geliştirme becerilerinin desteklenmesi olacak. Öğrenciler sadece teorik bilgiyle değil, kendi yönettikleri ve sahaya taşıdıkları projelerle gelişecek.
Projeler; takım çalışması, sorumluluk alma, disiplinler arası öğrenme, sürdürülebilirlik ve yenilikçilik temelinde geliştirilecek. Öğretmenler de bu süreçlere aktif biçimde dahil olacak.
Okulların proje okulu niteliği taşıyıp taşımadığını belirlemek amacıyla yılda bir il millî eğitim müdürlükleri, iki yılda bir ise ilgili genel müdürlük tarafından izleme ve değerlendirme yapılacak.
İl ve Bakanlık Düzeyinde Komisyonlar Kuruldu
Özel proje uygulayan okullara geçiş sürecinde teklif ve değerlendirme yetkisi hem il hem de Bakanlık düzeyinde yeni oluşturulan komisyonlara verildi. İl Proje Okulu Değerlendirme Komisyonu ve Bakanlık Proje Okulu Tespit Komisyonu, başvuru sürecinin sağlıklı işlemesini sağlayacak.
Hedef: Eğitimin Niteliğini Artıran Okul Gelişim Projeleri
Yeni yönetmelikte, proje okullarında “okul gelişim projeleri” yürütülmesi zorunlu hale geldi. Bu projeler aracılığıyla okul iklimi, bireyselleştirilmiş öğrenme desteği, rehberlik, yönetim kalitesi, mesleki gelişim, sosyal–kültürel etkinlikler ve akademik başarı gibi birçok alanda gelişim hedefleniyor.
Bu yaklaşım sayesinde proje okullarının sadece seçkin öğrencilerle değil, kaliteli öğretim ve etkili yönetim modelleriyle örnek hale gelmesi amaçlanıyor.
















